top of page

Ditt elfordon kan bli en dödsfälla – men det finns en lösning

  • Skribentens bild: FireFree
    FireFree
  • 1 dec.
  • 3 min läsning
ree

Entreprenörerna och kompisarna Filip Issal och Johan Andersson har startat företag ihop efter att ha funderat över vad som händer om batteriet började brinna. Det hela

slutade med att de började importera ett täcke som kapslar in en brand.

Bild: Lars-Göran Enarsson


Elbilar, elsparkcyklar, elcyklar – alla drivs de av litiumbatterier som bär på

en dold risk.

Vid skador, överladdning eller tillverkningsfel kan batterierna drabbas av en så

kallad termisk rusning: temperaturen stiger okontrollerat, batteriet fattar eld och

kan explodera. Temperaturen kan nå över 1000°C på bara några sekunder.


– Vi började prata om elbilar för några år sedan, säger Filip Issal, 45, entreprenör

och lokalpolitiker i Nättraby. Jag hade en laddhybrid och Johan en hel-elbil. Vi

funderade på vad som skulle hända om batteriet brann hemma. Det går inte att

släcka med en vanlig brandfilt. Huset kan stå i lågor innan någon hinner reagera.

Johan Andersson, 46, kommunikatör och entreprenör bosatt på Lidingö och

bördig från Spjutsbygd, nickar.


– Jag har bott i en samfällighet och har sett hur folk oroar sig för elbilar. Ingen ville

riktigt ta ansvar för riskerna. Då insåg vi att det fanns en lucka på marknaden.

Det var så FireFree föddes, ett företag med ett enkelt men livsviktigt uppdrag: att

göra batteribränder hanterbara. Deras produkter kapslar in elden, dämpar hettan

och minskar risken för spridning – något som traditionella brandskydd inte klarar

av.


Litiumbatterier är luriga. När de drabbas av en skada, överladdning eller

tillverkningsfel kan temperaturen stiga okontrollerat – en så kallad termisk

rusning. Temperaturen kan nå över 1000 grader på bara några sekunder, och

gaser som vätefluorid sprids, giftiga och frätande. En vanlig brandfilt smälter vid

500 grader. FireFrees produkter tål upp till 1 600 grader, enligt företaget.

– Det är själva laddningen som är riskmomentet, säger Johan Andersson. De

flesta bränder vi ser är när elsparkcyklar eller elcyklar laddas. Med våra filtar och

påsar kan man kapsla in batteriet, men man ska fortfarande inte lämna det utan

uppsikt.


Issal och Anderssons företag erbjuder två huvudlösningar. För hemmet finns

mindre filtar och påsar som kan användas vid laddning av elcyklar, sparkcyklar

eller skotrar. För större fastigheter som bostadsrättsföreningar, parkeringshus

eller köpcentrum finns skåp och större filtar som kan skydda mot batteribränder i

elbilar.


– Vi levererar inte bara ett trött skåp, säger Filip Issal. Vi kan även anpassa

utseendet så att det smälter in i miljön. Trygghet behöver inte se tråkig ut.


ree

Ett skadat eller överladdat litiumbatteri kan explodera i ett eldhav på över 1 000 grader på bara några sekunder – en brand som är omöjlig att släcka med vanliga metoder.

Bild: Lars-Göran Enarsson


Att ta fram produkterna har varit ett års noggrant arbete. Filip Issal och Johan

Andersson har undersökt leverantörer, testat material, skissat på design och

kontrollerat certifieringar.

– Det är inte bara att importera något från Kina, säger Filip Issal. Vi beställer direkt

från fabriken och får produkterna anpassade efter våra krav – både funktion och

estetik.


MSB:s statistik visar att bränder i el- och hybridfordon är ovanliga. Under 2024

larmades räddningstjänsten till 40 fordon, varav några hade batteribränder i

samband med kraftiga krockar. Även elsparkcyklar har på senare år blivit en

brandrisk, ofta i hemmet där batterier laddas.

– Det här är ett växande problem, säger Johan Andersson. Fler batterier i

samhället, fler äldre produkter innebär att risken ökar. Det är bättre att förebygga

innan olyckor inträffar.


FireFree är fortfarande ett ungt företag, men intresset har varit stort. Redan efter

första mässan fick de tio konkreta leads från fastighetsbolag och arbetsgivare

som vill erbjuda säkerhetslösningar för sina anställda.


– Vi ser att marknaden måste skapas, säger Filip Issal. Många har redan

identifierat problemet, men det är en mognadsprocess att förstå riskerna. Vi vill

ge människor verktygen att minimera konsekvenserna.


Entreprenörerna bakom FireFree är erfarna och energiska. Filip Issal, som driver

flera företag och är politiskt aktiv, och Johan Andersson, konsult inom

kommunikation och TV-produktion, delar en känsla av ansvar och nyfikenhet.


– Vi är tidigt ute, men behovet kommer bara att växa, säger Filip Issal. Det handlar

inte om att sälja något onödigt utan det handlar om trygghet




 
 
bottom of page