top of page

Batterifordon – en nyckel i den gröna omställningen, men säkerheten måste hänga med

  • Skribentens bild: Johan Andersson
    Johan Andersson
  • 10 sep.
  • 2 min läsning
Elfordon med laddbara batterier är en viktig del i den gröna omställningen.
Elfordon med laddbara batterier är en viktig del i den gröna omställningen.

Elsparkcyklar, elcyklar och elbilar är numera en självklar del av stadsmiljön. De bidrar till minskade utsläpp, tystare trafik och en effektivare användning av energi. Elektrifieringen av transportsektorn är en central del av den gröna omställningen, och både EU och Sverige har satt höga mål för att ersätta fossildrivna fordon med laddbara alternativ. I många kommuners mobilitetsplaner lyfts de som en del av den gröna staden – där människor enkelt kan kombinera gång, cykel, kollektivtrafik och små elfordon för att röra sig effektivt och utan fossila bränslen.


Utvecklingen går snabbt. Vid slutet av 2024 fanns över 880 000 el- och laddhybridbilar i Sverige – nästan en sjudubbling sedan 2018. Försäljningen av elcyklar ligger stabilt på knappt 100 000 per år, och antalet elsparkcyklar har exploderat i många städer. Prognoser från internationella analysföretag pekar på att den globala marknaden för litiumjonbatterier kommer att mer än tredubblas fram till 2030.


Med fler batterier i omlopp ökar också antalet situationer där något kan gå fel – även om risken per fordon är liten. MSB rapporterar att det inträffade 174 bränder i elfordon och eltransportmedel i Sverige under 2024, en tydlig ökning från 117 året innan. Särskilt många bränder sker vid laddning, ofta i hem, garage eller förråd.


Ett batteri som hamnar i så kallad termisk rusning utvecklar extrem hetta och giftiga gaser och kan vara mycket svårt - eller faktiskt helt omöjligt - att släcka med konventionella metoder, som vatten, skumsläckare och traditionella brandfiltar. Därför är det avgörande att säkerheten hänger med i takt med elektrifieringen.

Riskmiljöerna är många: ett elcykelbatteri som laddas i tvättstugan, en elsparkcykel som står på laddning i hallen, en elbil i ett tätt parkeringsgarage eller en mopedbil i ett förråd. I alla dessa fall kan en snabb och effektiv insats vara skillnaden mellan en begränsad brand och en katastrof.

Därför behöver traditionella brandskyddsprodukter kompletteras med sådana som är utvecklade för de specifika förutsättningarna som gäller för just batteribränder – för att skydda både människor, egendom och den fortsatta elektrifieringen.

 
 
bottom of page